Kostcoaching

Varför kostcoaching?

Vill du få bättre koll på vad som skapar och driver dina matvanor? Kanske bli av med sötsug, få mer ork och energi, bättre sömn eller färre humörsvängningar? Kanske vill du ta hjälp av maten för att minska stressnivåer eller stabilisera den psykiska hälsan? Kanske upplever du av hälsoskäl att det är dags att göra något åt kosten? Eller finns det helt enkelt bara en vilja av att börja äta mer hälsosamt och skapa förändringar som håller i längden?

Med hjälp av kosten kan vi påverka olika symtom och hälsotillstånd, exempelvis:

-Hormonella obalanser som t.ex. mensvärk, pms, endometrios, utebliven ägglossning, utebliven mens, infertilitet, klimakteriebesvär

-Ämnesomsättningsproblem som t.ex. ofrivillig viktuppgång och svårt att gå ner i vikt, insulinresistens, diabetes typ 2

-Inflammatoriska processer som t.ex. psoriasis, ledvärk och reumatism, ibs, fibromyalgi

-Matsmältningsproblem som t.ex. ibs, uppsvullenhet, problem med lever och galla, förstoppning, diarré, orolig mage, stressmage

-Psykiska ohälsa som t.ex. depression, humörsvängningar, koncentrationsstörningar, dåligt minne

-Stressproblematik och utmattningssymtom

-Migrän och huvudvärk

-Sötsug och beroenden

-Sömnproblem

När du bokar kostcoaching anpassar jag coachingen utifrån behov, önskningar och befintliga livspussel. Vi startar alltid med en nulägesanalys som sen lägger grunden för planeringen framåt.
En kostcoachingsession är 60 min lång och kostar 750 kr. Kostcoaching är friskvårdsberättigat och det går bra att betala via friskvårdsportalerna ePassi och Actiway. Coachingen sker via facetime, zoom, på telefon eller fysiskt hos mig i Harplinge.

”Kronisk trötthet kan många gånger bero på att vi äter mat som kroppen faktiskt inte vill ha. Forskning visar att 75% av oss är överkänsliga för mat som ger en snabb blodsockerhöjning. Överkänsligheten kan bl.a. visa sig som låg energi, ihållande trötthet, humörsvängningar, sötsug, och utmattningssymtom. Att ta reda på vilken mat man själv mår bäst av kan vara A och O för hälsan.”

Vanliga frågor kring kostcoaching

Hur många kostcoachingtillfällen behövs?

Det är olika från person till person. Efter första tillfället brukar man ha fått en bra start och ett hum om hur många fler tillfällen som kan behövas. För en del räcker det med ett tillfälle för att kunna komma vidare själv. Andra vill ha hjälp i själva omställningsprocessen och behöver stämma av ett par tre gånger innan de upplever att de har fått koll på läget. Problem kring sötsug och matberoenden behöver generellt fler tillfällen, man kan räkna med mellan tre och åtta tillfällen.

Kan fler i familjen få coaching samtidigt?

Absolut, det är faktiskt att rekommendera. Då får flera i familjen samma information och man kan hjälpas åt och göra förändringen tillsammans.

Om man bara ska göra en sak för hälsan via kosten, vad skulle det vara?

Skippa koffeinet. Koffein har en kraftig påverkan på vårt blodsocker, vårt insulin och våra stressnivåer. Har du problem med hormonella besvär som mensvärk eller infertilitet, huvudvärk eller migrän, höga stressnivåer, insulinresistens eller inflammatoriska processer – prova en månad utan koffein och utvärdera sen vilka hälsotillstånd som har förbättrats. Var också uppmärksam så att du inte flyttar koffeinberoendet till att äta mer socker, använda nikotin eller alkohol istället. För den som vill stoppa allt inflöde av koffein under testperioden gäller det inte bara kaffet utan även svart och grönt te samt kakao som alla innehåller koffein.

Men lite socker ibland skadar väl inte?

llt fantastisk på att parera mycket av de saker vi utsätter den för. Men huruvida det skadar eller inte beror ju på hur man ser det. Den största skadan är den som sker på lång sikt och beror ju på hur ofta ”ibland” är. Direkteffekten av socker är att det sänker immunförsvaret i ett par timmar. För många ger socker en blodsockerhöjning med tillhörande insulinpåslag, vilket i längden kan vara slitsamt för kroppen och kan bidra till inflammatoriska processer, hormonobalans och viktuppgång. För många ger det också en påverkan på belöningscentrat vilket kan skapa sug efter mer samt rubbar våra naturliga måbra-hormoner.

Hur lång tid ska det gå mellan kostcoachtillfällena?

Det beror på i hur snabb takt man är redo att göra förändringar och hur livet ser ut i övrigt. Vanligt är att man tar några förändringar i taget och när de sitter går man vidare. För vissa sker det på en vecka, för andra en månad, för ytterligare någon annan kan det ta ett halvår. En lagom takt kan vara ca varannan eller var tredje vecka för att inte tappa fokus.

Title for This Block

Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.

Kan kostcoaching hjälpa mig att gå ner i vikt?

Ja troligtvis, även om jag inte brukar rekommendera att ha det som huvudmålsättning. Jag jobbar inte med kostcoaching som en diet utan som en livsstil. Det är alltså inget för den som bara vill gå ner ett visst antal kilo för att komma i en klänning och sen återgå till de gamla matvanorna. Men självklart är viktnedgång, samt avstanning av viktuppgång, en vanlig bieffekt.

Jag har ingen disciplin eller karaktär när det kommer till mat, kan kostcoaching hjälpa mig?

Många tror att sötsug, att inte kunna stå emot viss typ av mat eller inte kunna sluta när man väl börjat äta har med dålig disciplin eller bristande karaktär att göra. Det stämmer inte. Det har faktiskt rent biokemiska orsaker och när man får lära sig hur man kan balansera upp den obalansen brukar det gå betydligt lättare att få bukt med sötsug, cravings och overeating.

Susanne Törnqvist


”Det är ett intrikat samspel mellan bl.a. kosten, känslor, stress, social miljö och känsla av meningsfullhet som skapar hälsa. Vi är alla olika och att vara med och försöka lista ut varje enskild individs komplexa mix är väldigt fascinerande.”