Kurser/Föreläsningar

Bli din egen hälsodetektiv:
6-veckorsprogram

🔎 Lär dig avkoda hur maten påverkar dig. Upptäck hur du med matens hjälp bygga hormonell hälsa från grunden.

🔎 ”Hormonell hälsa – bli din egen hälsodetektiv” är ett program för dig som har en önskan om att bygga hälsa på riktigt, som håller i längden. Som förstår värdet av att ta hand om dig NU för att må ännu bättre SEN, som vill förebygga och förekomma och som vill ta ansvar för din egen hälsa.

I det här programmet går vi igenom de vanligaste grundorsakerna bakom hormonell obalans och VAD du kan göra åt det. Du kommer bli visad hur du steg för steg kan skapa hormonell balans, få tillbaka ork och energi och öka din förbränning. Under 6 veckor lägger vi tillsammans en plan som håller i längden för att skapa nya vardagsrutiner som utgör grunden för en ny livsstil. 

👉 Det här programmet passar dig som
• vill förstå varför du mår som du mår, som fått besked att ”alla värden ser bra ut” men du känner ändå att du inte mår så bra som du vill
• vill få stopp på viktuppgång, gå ner i vikt och förstå varför vi går upp i vikt
• vill få mer energi och ork, bättre immunförsvar
• vill få balans på humörsvängningar och depression
• vill förstå hur sötsug fungerar och hur du kan få det att minska
• vill förebygga eller förbättra klimakteriebesvär
• vill förstå orsak och verkan bakom fysiska problem som t.ex. diabetes typ 2, störningar i menscykeln, sköldkörtelproblem, inflammatoriska processer
• vill förstå hur och varför stress uppkommer, hur du kan förebygga, hur du kan stötta kroppen vid och efter utmattning
• vill få verktyg för att förbättra sömnen, minska huvudvärk, minska problem med mage-tarm

👉 Detta kommer du bl.a. få lära dig:

  • Hur vi förbättrar hormonobalanser med hjälp av maten
  • Varför vi går upp i vikt och hur vi vänder ofrivillig viktuppgång
  • Hur maten påverkar vår psykiska hälsa
  • Hur vi kan förbättre sömn, öka energi och förbättra immunförsvaret via kosten
  • Vad sötsug beror på och hur vi kan bli av med det 
  • Vad stress gör med oss fysiskt och psykiskt
  • Hur vi kan minska stressnivåer med matens hjälp
  • Hur vi med matens hjälp kan stötta kroppen när vi är i utmattning
  • Hur vi förebygger eller reverserar diabetes typ 2
  • Hur vi förbättra inflammatoriska sjukdomar med hjälp av maten

För mer info och anmälan: https://susannetornqvist.kartra.com/page/halsodetektiv

Föreläsningar:

Skräddarsydda föredrag till just er verksamhet

Vill ni ha ett specifikt upplägg till er verksamhet? Kontakta mig så hittar vi en lösning. Det går bra att välja på kort eller lång föreläsning, om det ska vara en workshop där ni själva är aktiva och deltar, eller en kurs på flera tillfällen.

Ämnena kan vara breda eller specifika beroende på gruppens sammansättning. Skräddarsydda föreläsningar passar lika bra till arbetsplatser som en träff hemma med kompisgänget. Jag föreläser antingen på plats eller via länk.

Färdigpaketerade föreläsningar

Jag erbjuder ett antal färdigpaketerade föreläsningar som i sin ursprungsform är ca 60 minuter långa. Dessa går att korta ner eller utöka om man vill ha en kortare eller längre föreläsning. Du ser utbudet nedan.

Föreningar och stiftelser kan boka mig via Hallands Bildningsförbund. Självklart går det också bra att höra av sig direkt till mig för att boka, både för arbetsplatser och privatpersoner.

Stress och matens påverkan

Vad händer i oss när vi lever med stress under längre perioder? Och kan maten vara en dold medspelare till vår stress? Det tittar vi närmare på under den här föreläsningen. Föreläsningen ger en inblick i hur både stress och matvanor kan påverka tankar, känslor, hjärnans biokemi samt den fysiska hälsan. Vi tittar också på hur både stress och mat påverkar blodsockret och insulinnivåerna samt varför det är så gynnsamt att stabilisera dessa när vi lever under stress. Föreläsningen ger konkreta tips på hur man med matens hjälp kan minska kroppens dagliga stresspåslag.

Matens koppling till vår psykiska hälsa

Kan man med matens hjälp påverka sitt psykiska mående? Ja – definitivt!
Den här föreläsningen handlar om den dolda påverkan maten kan ha på vår känslobalans. Du får en inblick i hur biokemin styr över vårt känsloregister och hur våra matvanor i sin tur påverkar biokemin.
Hur kan maten påverka sånt som depression, humör, självkänsla, empatiförmåga, rastlöshet, stress och utbrändhet? Eller känslor som irritation, frustratration, kärlek, lycka eller glädje? Eller sånt som sömn, ork, energi, koncentrationsförmåga och förmågan att tänka klart? Det blir en spännande föreläsning om matens subtila och djupgående effekter och hur vi kan ta matvanorna till hjälp i vår strävan efter att bli mer av vårt sanna jag och det ges konkreta tips på hur man kan öka sin psykiska hälsa med hjälp av maten.

Varför uppstår sötsug?

Vi vet vilken mat som inte är bra för oss – så hur kommer det sig att vi ändå fortsätter äta den? Och varför äter vi upp hela påsen fast vi bara hade tänkt ta en bit? Det kanske inte låter som livsavgörande frågor men att få dem besvarade kan göra stor skillnad!
Föreläsningen handlar om socker, sötsug och beroende och vad som händer i kroppen när man äter mat som innehåller socker eller mat som har en sockerliknande effekt. Föreläsningen ger en förståelse för mekanismerna bakom sötsug och hur maten kan påverka allt från humör, sömn, vikt, ork och energi, till koncentration, stress, frustration, empati, rastlöshet och förmågan att tänka klart. Det ges också konkreta tips på hur man kan bli fri från sötsug samt stötta kroppens biokemi vid utmattning/depression.

Förstå ditt sötsug

En en zoom-kurs för dig som verkligen, verkligen vill förstå varför sötsug uppstår, hur man kan lära sig hantera det och få tips på vilka rutiner och matvanor som håller i längden utifrån ditt individuella utgångsläge.

Så här sa en tidigare kursdeltagare efter kursen:
Jag har läst alla böcker, jag har gått alla kurser, jag har provat alla dieter – jag vet exakt vad jag borde äta, men jag gör det ändå inte. Och det är först nu jag förstår varför, genom att se hur känslorna påverkas av maten.

Under den här kursen fördjupar vi oss i mekanismerna som skapar sötsug, beroende och vi lär oss förstå hur det kommer sig att vi äter upp hela påsen fast vi bara skulle ta en.
Vi lär oss att balansera blodsockret och får förståelse för hur ett förhöjt blodsocker kan slita på kroppen och skapa förhöjda stressnivåer trots att vi inte har något att stressa över. Vi lär oss om kopplingen mellan maten och saker som bl.a. humör, självförtroende, depression och stress. Vi lär oss om abstinens och bakis-symptom som mat kan ge. Och självklart går vi igenom vilken mat som kan trigga sötsug, stressa kroppen och skapa svängande blodsockernivåer, samt vilken mat som inte gör det.
Efter den här kursen har du garanterat en ny syn på mat samt en större förståelse för dina känslor och hur hjärnan funkar.
Kursen är på 6 timmar fördelat på 4 x 90 min och sker via zoom.

Ät rätt som högkänslig

Högkänsliga verkar lättare påverkas både fysiskt och psykiskt av matvanorna. Under den här föreläsningen tittar vi närmare på hur kosten kan inverka på både känslor och den kognitiva förmågan (oavsett om du är högkänslig eller inte), samt dess koppling till utmattning.

Du får lära dig hur matvanorna kan påverka allt från koncentrationsförmåga, energinivå, och humör till kreativitet, självförtroende, självkänsla, och empatisk förmåga. Ja, till och med vår förmåga att känna kärlek och lycka!
Föreläsningen ger konkreta tips på hur man som högkänslig kan använda maten som verktyg för ökad psykisk och fysisk hälsa.

Bygg en stabil hälsogrund

Det här är en föreläsning om hur vi med matens hjälp kan bygga en stabil grund för vår hälsa, undvika de största fallgroparna och hur vi kan bli våra egna hälsodetektiver.

Under den här föreläsningen tittar vi närmare på några av kroppens grundläggande funktioner och processer som är bra att känna till för att lättare förstå sin kropp, såsom bl.a. blodsocker, insulin och inflammatoriska processer (som ofta ligger till grund för många av våra välfärdssjukdomar) och hur maten kan påverka detta.

Vi går igenom vilka saker som:
– vilka matvanor ger störst effekt av att lägga till
– vilka matvanor ger störst effekt av att ta bort
– vilka är de lägst hängande frukterna för bättre hälsa
Ju mer information vi har om hur våra kroppar funkar ju mer medvetna val kan vi göra!


Missa inte kommande kurser och föreläsningar!

Under fliken Nyheter hittar du alla kommande event och föreläsningar. Där kan du även boka din plats! Välkommen.

24/11 Webinar Stressmaten

Den 24/11 är det dags för webinariet Stressmaten. Föreläsningen handlar om vad stress gör med…

Susanne Törnqvist


Min spetskompetens ligger i…

…sötsug och beroende samt hur matvanorna påverkar stressnivåer, vår psykiska hälsa, våra känslor och vårt humör. När det gäller kroppens fysiska aspekter är mina huvudområden bl.a. hormonell hälsa blodsockerstabilisering och insulinnivåer, diabetes typ 2, huvudvärk och migrän, energibrist, värk i kroppen och inflammatorisk processer.